SK2 handelt methodisch en evidence informed

Situatie 1

Tijdens de vitale stad was het de taak om informatie te zoeken over Berlijn en daarna de gemeente Tynaarlo. Nadat de pains & gains waren bepaald is er een interventie opgezet om de pains zo goed mogelijk op te lossen. Daarbij is er gekeken naar wat de gemeente Tynaarlo als doelstellingen heeft gezet om hierop aan te sluiten.

Taak

Het vinden van zoveel mogelijke input vanuit verschillende bronnen. Hiervoor zijn onder andere het meerjarenplan voor de gemeente Tynaarlo, de website van de gemeente Tynaarlo en de site Tynaarlo.incijfers voor gebruikt.

Actie

Er is snel een taakverdeling gemaakt zodat iedereen om en nabij evenveel werk heeft gedaan. Mijn rol hierin is meer sturend geweest. Ik heb zeker veel onderzoek gedaan maar ben ook bezig geweest met managen aangezien het project niet geheel vlekkeloos verliep. Dit is ook terug te vinden in het peer-assessment.

Resultaat

Na deze gegevens te hebben geanalyseerd is er een interventie gecreëerd. Deze is gemaakt op basis van de gevonden pains & gains  en er is aansluiting gezocht bij welke plannen er al liggen. Zo wil Tynaarlo graag zelfvoorzienende dorpen hebben en wij hebben met onze interventie hier rekening mee gehouden. Er is hierbij methodisch gehandeld omdat we eerst hebben gekeken naar welke wensen er al zijn vanuit de opdrachtgever (in dit geval de gemeente Tynaarlo) en nadat deze wensen bekend waren is er gezocht naar enig overlap tussen de pains & gains en het meerjarenplan. Het bleek al snel dat er een combinatie kon worden gemaakt met deze twee onderdelen dus is dat de volgende stap geworden.

Reflectie

Achteraf gezien hadden wij in eerste instantie het verkeerd begrepen/mismatch met de begeleider vanuit tynaarlo. Alle andere groepen hadden zich gefocust op sport en kinderen. Wij hebben gekozen voor bedrijven. De medewerker van de gemeente die langs zou komen bleek een buurtsportcoach te zijn die niet in de stof zat waar wij het over hadden. Dit was jammer want hierdoor kwam onze interventie niet goed uit de verf. Echter kwam dit vooral door de dames die het moesten presenteren want het leek alsof deze geen enkel idee hadden waar ze het over hadden.

Dit is iets waar ik vaker tegenaan loop: vaak denk ik het beter te kunnen dan andere groepsleden maar ik wil hen niet al het werk ontnemen dus zorg ik voor een eerlijke verdeling. Echter heeft dit me al meerdere herkansingen opgeleverd omdat het idee (dat ik vaak duidelijk in mijn hoofd heb) er niet zo goed uit komt omdat de presentators het niet zo helder hebben.

Uiteindelijk is dit onderdeel wel gehaald maar pas enkele weken geleden. Er zijn grote verschillen in de peer-assessment wat mijn eerdere bevindingen bevestigd.

Situatie 2

Dit is een voorbeeld wat minder te maken heeft met de opleiding vandaar dat ik deze competentie met 2 situaties toelicht. Dit voorbeeld gaat over het trainen in de sportschool. Ik zat erg te zoeken naar een manier waarop duidelijk werd gemaakt dat ik naast de opleiding ook methodisch handel en evidence based werk. Deze zaken komen beide terug in het trainen in een spotschool.

Taak

Ik heb tijdens de opleiding het diploma fitness A gehaald. Tijdens deze ‘’cursus’’ ben je eigenlijk alleen maar bezig met methodisch handelen. De informatie die je geeft is evidence based.

Actie

Bovengenoemd komt vooral terug in het opstellen van trainingsschema’s. Methodisch handelen kan je, naar mijns inziens, grof vertalen naar periodesering. Hierbij volg je namelijk ook volgens een vaststaande structuur je trainingen. Dit gaat allemaal volgens bepaalde stappen. Daarnaast heeft elke individu een bepaald trainingsdoel. Hierbij horen verschillende methodes om te trainen. Deze methodes zijn allemaal evidence informed. Er zijn talloze onderzoeken te vinden over de juiste manier van trainen per doel.

Als fitnesstrainer is het de taak om deze zaken te combineren om een zo goed mogelijk aangepast trainingsschema te creëren voor een client.

daarnaast is het methodisch handelen en evidence informed beslissingen maken niet alleen met de trainingen maar met de hele lifestyle die fitness is. alles wordt uitgedacht en zo bewust ben ik er ook mee bezig. dit betrek ik voornamelijk op trainen en voeding maar het gaat bijvoorbeeld  ook om de hoeveelheid rust die tussen trainingen zit.

Resultaat

Doordat ik van nature erg geïnteresseerd ben in fitness heb ik veel kennis van de onderzoeken die er zijn gedaan en kan ik een wetenschappelijk onderbouwd trainingsschema opstellen. Dit is ook veel gedaan bij StraX Sports. Echter werk je hier met een groep dus probeer je een middenweg te vinden met losse aanpassing op de individu gericht.

Reflectie

Het opstellen van trainingen gaat mij goed af. Ik merk vaak dat ik het onbewust evidence informed doe. Ik kom hier pas achter nadat iemand aan mij vraagt waarom we welke oefening doen. Dit gebeurt vaak in de sportschool als ik met een maat van mij train. Hij heeft wel interesse in de sport maar gaat niet uit zichzelf onderzoeken lezen of documentaires/YouTube erover kijken. Hij vraagt zich wel vaak af waarom we iets trainen en dan kan ik een onderbouwd antwoord geven.

Bewijslast:

osiris, peer assesment &  trainingsschema's