SK1: Professionele Sportkundige identiteit

1.1

Reflecteren en sportbewustzijn

Situatie

Tijdens de stage heb ik een flinke misstap gezet. Ik ben een week ongeoorloofd afwezig geweest zonder mijn stagebegeleiders hiervan op de hoogte te brengen. Ik was op Lanzarote om te oriënteren voor een eventuele stageplek voor volgend jaar. Dit kon vanzelfsprekend niet zomaar en hier heb ik vele lange en intense gesprekken over gehad met zowel mijn stagebegeleiders als mijn Slb’er Michael de Haas. Ik heb geluk gehad dat ik in een lerende omgeving stage loop want in een commercieel bedrijf was ik al lang de deur gewezen. Dit gaf mij de kans om te achterhalen waar dit gedrag vandaan komt, aangezien het niet de eerste keer is dat zo’n situatie zich voor doet.

Taak

De taak die ik mee kreeg was om op zoek te gaan naar wie ik elf ben. Waar komt dit ge3drag vandaan? En waarom? Ik heb veel tijd gekregen om hier mee bezig te gaan. Nadat ik dit heb uitgezocht heb ik een actieplan opgesteld om dit gedrag te voorkomen en hoe ik wil worden gezien door de medemens.

Actie

Ik heb een bestand gemaakt waarin ik reflecteer op mijn acties en handelen. Vervolgens ben ik hierover meerdere keren in gesprek gegaan met mijn stagebegeleiders en Michael. Na deze gesprekken moest ik uitzoeken hoe het dan wél moest. Dit heb ik verwerkt in een actieplan. Deze heb ik tijdens een reflectiegesprek met mijn stagebegeleiders besproken en ze vonden beide dat ik vooruitgang heb geboekt.

Resultaat

Het resultaat van dit intensieve traject is dat ik heb kunnen achterhalen wie ik ben en waarom ik dingen doe zoals ik het doe. Belangrijker nog; ik heb kunnen formuleren wie ik wil zijn. Door dit op te kunnen schrijven kun je jezelf meten. Ben ik op de goede weg? Handel ik nog steeds naar mijn waardes die ik heb opgesteld? Dit heeft mij erg veel inzicht gebracht.

Reflectie

Ik ben mijn stagebedrijf en Slb’er enorm dankbaar dat ze mij hebben laten leren uit deze fout. Hierdoor heb ik er enorm van kunnen leren. Juist doordat ze mij vrij hebben laten werken kon ik mijzelf echt op zoeken. Uit het reflectiegesprek kwam dat mijn begeleiders een groei en ontwikkeling zagen. Dit gaf mij erg veel voldoening omdat ik bewust en hard aan het werk ben om te worden zoals ik wil zijn.

 

1.2

Professionele attitude

Situatie

Een tip die ik heb meegekregen van mijn Slb’er van vorig jaar (Hiske Wiggers) is dat ik mijn gedrag gelijk moet trekken met de producten die ik op lever. Ik laat namelijk onvolwassen gedrag zien terwijl ik erg goede producten aflever. Ditzelfde heb ik teruggekregen van mijn stagebegeleider dit jaar (Lars Kobes). Het is spijtig dat ik dit tot op heden nog niet voldoende doe, aangezien ik hetzelfde weer terug krijg

Taak

Pas je gedrag aan op de kwaliteit van producten/ dingen die je inbrengt tijdens meetings e.d.

Actie

Om mijn gedrag aan te passen is het van belang om te weten waar ik heen wil met mijn gedrag. Ik heb meerdere malen teruggekregen dat mijn producten en toevoegingen in meetings van hoge kwaliteit zijn/ een meerwaarde zijn. Dit betekend dat mijn gedrag ook goed moet zijn en dat het een toevoeging moet zijn op de groep. Michael gaf aan dat hij soms bij mij het idee heeft dat het ‘’student vs. Leraar’’ is, terwijl de transitie naar toekomstige professional wel in werking moet worden gezet rond deze tijd. Het moet meer ‘’samen streven naar een doel worden’’ i.p.v. tegen elkaar strijden of elkaar te slim af willen zijn.

Ik heb een actieplan opgesteld waarin ik heb gezegd hoe ik wil zijn en hoe ik mijn gedrag gelijktrek aan mijn opgeleverde producten.

Resultaat

Het actieplan is een goed handvat voor mij. Ik merk dat ik niet er op moet kijken maar dat het me heel goed heeft gedaan om het gewoon op te schrijven. Het zat altijd al wel in mijn hoofd, maar door het op te schrijven is het ook definitief. Het was voor mij een manier om mijn gedachtes te kunnen ordenen en op te schrijven wat ik écht belangrijk vind.

Reflectie

Door het opschrijven, en uitspreken van vooral, van een actieplan kan ik verantwoordelijk worden gehouden van mijn gedrag. Dit helpt voor mij, maar ook voor bijv. medestudenten. Deze weten wat ze aan mij hebben en wat ze kunnen verwachten. Door je fouten te durven toe te geven leer je van jezelf. Ik merk dat ik hierdoor een ontwikkeling door maak naar een professionele houding en toekomstige sportkundige.

 

1.3

Loopbaanontwikkeling en beroepsvorming

Situatie

Door de stage die ik dit jaar heb gelopen heb ik de andere kant van sport kunnen zien. Waar het vorig jaar draaide om stagelopen in een commerciële sportschool ben ik nu de kant van het onderwijs op gegaan. Dit om te zoveel mogelijke kanten te ervaren zodat ik een weloverwogen keuze kan maken betreft de richting die ik op wil gaan met de studie.

Taak

De onderwijskant van sport ervaren. Verschillen ontdekken binnen de commerciële kant en de onderwijs kant.

Actie

Deze stage geeft mij de mogelijkheid om de verschillen zelf te ervaren. Hier sta ik dan ook bewust bij stil. Ik merk dat er verschillen zijn wanneer mensen iets ‘’moeten’’ (studenten) of wanneer mensen ‘’willen’’ (betalende leden). De manier waarop je beide doelgroepen behandeld is erg verschillend. Het is naar mijn mening makkelijker om mensen met intrinsieke motivatie te motiveren of aan het sporten te krijgen. Hier tegenover staat dat je bij het onderwijs mensen kunt verplichten en dus een gegarandeerde opkomst hebt. Dit een probleem waar commerciële bedrijven mee kunnen worstelen

Resultaat

Ik heb zinvolle informatie kunnen verschaffen en hierdoor een beter beeld kunnen schetsen welke kant ik graag op wil.

Reflectie

Ik heb een passie om mensen te helpen en dat kan zowel in het onderwijs als andere gebieden. Wel merk ik dat ik het vermoeiend vind om het gevoel te hebben dat ik aan een dood paard aan het trekken ben. Dit heb je namelijk best veel in het (mbo) onderwijs. Ik ben erachter gekomen dat ik mij moet focussen op de studenten die wél willen en die vooruitgang boeken. Daar wil ik kracht uit halen. Ik merk dat ik meer voldoening krijg uit mensen helpen die er baat bij hebben en dat ik dus indirect meer voldoening krijg uit de commerciëlere kant.

 

Reflectie Competentie 1: Ik ben erg veel bezig geweest om mijn professionele identiteit te ontwikkelen.

Ik vind dat ik niveau B heb behaald. Dit is te zien in het document Stijn en het actieplan. Ik ben erg veel bezig geweest met kritisch reflecteren en ben hierin een stuk verbeterd. Eind vorig jaar heb ik mijzelf op het web een 2 van de 4 gegeven. Ik ben van mening dat ik een ontwikkeling heb doorgemaakt maar dat ik misschien mijzelf te hoog heb ingeschat vorig jaar. Daarom houd ik hem in het web op 2 van de 4 omdat ik van mening ben dat er nog veel groei mogelijk is.

Bewijslast: document Stijn en Actieplan (bijgevoegd)