SK6: handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
SK6
Ik heb in deze competentie twee voorbeelden gebruikt. Ze zijn namelijk op zichzelfstaand niet sterk genoeg als bewijs maar samengevoegd ben ik van mening dat het voldoende bewijslast is.
Situatie 1
ik ben enkele jaren werkzaam geweest bij de VV Peize als jeugdvoetbaltrainer. Afgelopen jaar heb ik mijn eigen bootcampbedrijf opgericht. Voor de zomer kwam er een enorm leuke kans langs voor mij om deze twee ervaringen te combineren. Er werd namelijk een enorme sportdag voor alle basisschoolleerlingen in Peize georganiseer (door Peize in Beweging). Ik ben hiervoor benaderd door de lokale fysiotherapiepraktijk en ik heb uiteraard volmondig ‘’Ja!’’ gezegd. Peize in Beweging is opgezet om de basischoolleerlingen van Peize in beweging te krijgen. Veel basisschoolleerlingen verkiezen binnen gamen dan lekker buiten te gaan sporten. Door evenementen als deze hoopt de organisatie de kinderen te enthousiasmeren voor sport. Naast deze sportdag worden er ook mogelijkheden aangeboden voor de kinderen om allerlei sporten binnen Peize vrijblijvend te komen proberen.
Taak
Mijn taak tijdens deze sportdag was het organiseren en in goede banen leiden van het bootcamponderdeel. We kregen elke 10 minuten een nieuwe stroom van (over)enthousiaste basisschoolleerlingen die stonden te popelen om op een speelse wijze kennis te maken met bootcamp. Dit was erg leuk om te doen en het enthousiasme van de kinderen was behoorlijk aanstekelijk.
Actie
Vanaf begin tot eind van de dag heb ik de kinderen zo goed als mogelijk gemotiveerd (voor zover dat nog nodig was). Naast de praktische onderdelen heb ik na afloop van de dag een feedback gesprek gehad met alle betrokken partijen. Hierin werd besproken wat de plus- en minpunten waren en wat er volgende keer anders/beter moest. Het is interessant om te zien hoe iedereen op iets anders focust. Iedereen kon concluderen dat het een succesvolle dag was en dat er volgend jaar zeker een vervolg komt!
Resultaat
Doordat de training was aangepast op de leeftijd van de deelnemers en de insteek dat er op speelse manier kennis gemaakt wordt met bootcamp was het een enorm succes. Kinderen hebben weinig nodig om enthousiast en gemotiveerd te worden dus het was een erg leuke doelgroep om mee te werken. Het resultaat van deze dag is dat bijna alle basisschoolkinderen een actieve dag hebben gehad en dat er volgend jaar nog een editie wordt gehouden.
Reflectie
Ik heb mij deze dag professioneel opgesteld. Ik stond er namens het fysiotherapiebedrijf en ik moest mij dus professioneel gedragen. Zowel naar alle volwassenen als de kinderen. Ik was eerder aanwezig dan de afgesproken tijd zodat ik kon helpen met het opbouwen van de dag. Ik heb ervoor gezorgd dat ik representatief over kwam en heb aan het einde actief geparticipeerd in feedback gesprek.
Situatie 2
Tijdens de simulatiegame ‘’Kracht van sport’’ heb ik te maken gekregen met een groep behoorlijk verschillende individuen. Ik heb de indeel opdracht (pitch) verkeerd gedaan waardoor ik in een groep kwam met mensen die allemaal een onvoldoende hadden. Door dit gegeven heb ik meteen de leiderschapsrol op mij genomen. Als leider van de groep is het essentieel om de groep te leren kennen. Dit geld vooral voor verschillen binnen de groep. Door je groep te kennen kun je adequaat leiding geven en kan je de juiste mensen op de juiste plek zetten.
Taak
Leer de groep waarmee je werkt zo goed als mogelijk kennen, waardoor je de kwaliteiten van de desbetreffende personen zo efficiënt mogelijk in kan zetten voor maximaal resultaat.
Actie
Ik heb de eerste paar dagen vooral zo goed mogelijk geobserveerd. Door alle opdrachten die werden ingeleverd door mij persoonlijk te laten controleren kon ik meteen inschatten waar iemand zijn sterke of zwakke punten liggen. Zo kwam ik erachter dat er mensen in mijn groep zaten die vaardig zijn met woorden, waar anderen juist goed zijn in praten. Tijdens de game hebben we verschillende opdrachten gehad waarbij mensen goed uit de verf konden komen. Zo was er namelijk een vlog opdracht waar ik iemand op hebt gezet die goed uit zijn woorden komt en die open overkomt. Een onderdeel van de vlog was namelijk in gesprek gaan met de wijk die je hebt gekozen. Dan is het handig om iemand de wijk in te sturen die goed is in presenteren en goede vragen kan stellen. Andere opdrachten waren een persbericht op stellen of een verslag te maken. Bij die opdrachten heb ik gekozen voor de mensen waarvan ik al had gezien dat ze goed zijn met woorden. Een bijkomend voordeel is dat ik hierdoor een hoge kwaliteit kan waarborgen. Het scheelt een hoop werk als je weet dat de mensen die de opdrachten maken, goed werk verrichten. Dan wordt het al snel even scannen, in plaats van elke zin moeten uitpluizen.
Ik merk dat het managen en leidinggeven mij erg ligt en dat ik het erg leuk vind om mensen aan te sturen. Wel kan het frustrerend zijn aangezien elk mens zijn mindere kanten heeft. Daar ligt de uitdaging in wat het wat mij betreft ook erg leuk maakt.
-update-
Tijdens het assesment met Rick Nijland heb ik de volgende vraag ontvangen:
''Waarom inzetten altijd op krachten en niet op waar mensen nog het meest kunnen leren?''
Dit heeft mij aan het denken gezet. Ik wil dit in de toekomst zeker gaan proberen omdat je dan niet alleen als cijfer goed scoort maar dat je hele team ontwikkeld. Ik denk dat dat een veel nobeler doel is om na te streven dan een cijfer.
Resultaat
Het resultaat van deze ingenomen rol was een goede eindbeoordeling op de game: 8,4! Daarnaast heb ik mij kunnen ontwikkelen door te verplaatsen in een management`rol. Ik krijg energie als alles op rolletjes loopt en de juiste mensen op de juiste plaats staan. Wanneer iedereen in zijn eigen krachtstaat haal je het maximale uit elkaar.
Het allermooiste moment tijdens de game was een betoog houden voor een gevulde raadszaal. Dit vond ik in eerste instantie enorm spannend, maar dit gaf mij achteraf zo’n enorme kick! Dit is voor mij een persoonlijke overwinning geweest en hierdoor ben ik zelfverzekerder geworden.
Reflectie competentie 6
Door de game heb ik erg veel geleerd om verschillen binnen een groep in acht te nemen en vooral te respecteren voordat je een goed draaiende groep kan realiseren. Door een wat langere tijd te werken aan een opdracht kun je elkaar beter leren kennen en kun je elkaar zwaktes en sterktes ontdekken en hier gebruik van maken. Ik heb dit jaar erg intensief samen gewerkt met Bas Oosting en heb hem hierdoor erg goed leren kennen. Het helpt enorm dat we vrienden zijn geworden want hierdoor kan je alles naar elkaar uitspreken. We weten van elkaar wat we goed en minder goed kunnen en zullen daarom de taken zo verdelen dat we het maximale resultaat halen.
Ik ben van mening dat ik niveau B heb behaald aangezien we tijdens de game 3 weken intensief bezig zijn geweest met maatschappelijke actuele thema's. Ook ben ik veel uitdagende samenwerkingsverbanden aangegaan waarin ik ethisch heb moeten handelen. Dit slaat vooral terug op het herkennen van belangen. Dit zorgde ervoor dat deze samenwerkingsverbanden voor beide partijen baat hadden bij de uitkomst van het verband.
Bewijslast: opgezette samenwerkingsverbanden (bijv. contract externit) (deze neem ik mee naar het gesprek), cijfer game

Maak jouw eigen website met JouwWeb