SK4

4.1

Empathisch communiceren

Situatie

Tijdens de stage ben ik in contact gekomen met veer verschillende doelgroepen. De kunst hiervan is om je te kunnen inleven in de doelgroep. Hier pas je namelijk je gedrag op aan. Als ik in gesprek ga met mensen probeer ik altijd hun beweegredenen te achterhalen. Op deze manier kan je je beter inleven in de persoon en kan je je manier van handelen aanpassen op de situatie. Ik denk dat empathisch communiceren essentieel is om goed te zijn in netwerken omdat mensen zich kunnen profileren met je.

Taak

In veel verschillende situaties de juiste manier van communiceren te vinden en deze zo goed als mogelijk toe te passen. Daarnaast inleven op je gesprekspartner om in te kunnen spelen op elkaars belangen en hierdoor elkaar verder te helpen.Hiermee bedoel ik dat ik me wil verplaatsten in het standpunt van de andere persoon. Om je te verplaatsten kun je elkaar beter begrijpen, en helpen, en snap je ook wat de andere wil of wat zijn belang is.

Een voorbeeld uit de praktijk is de promotie die ik verzorg voor mijn bedrijf StraX Sports. Het is van belang dat ik mij kan inleven in de doelgroep. wat zou een bedrijf moeten aanbieden zodat mensen willen komen sporten? Ook is het van belang te weten wat er in specifieke doelgroepen speelt. Als de doelgroep is senioren van 65+ is het geen goed idee om promotie te maken met het onderwerp eindexamens. Dit bedoel ik met inleven en kunnen verplaatsen in je gesprekspartner of, in dit geval, je doelgroep

Actie

Ik zorg ervoor dat ik altijd goed beslagen ten ijs kom. Ik lees me kort in met wat voor een doelgroep ik te maken heb. Dit helpt mij om zelfverzekerder over te komen, maar hierdoor kan ik mijn gesprekspartner inschatten. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik altijd representatief overkom. Wanneer ik (vaak samen met Bas) een externe afspraak heb, zorg ik ervoor dat ik er netjes uit zie (geen trainingsbroek en sneakers maar een nette broek, nette schoenen en een overhemd of nette trui). Ik vind namelijk dat empathisch communiceren niet alleen verbaal is maar ook non-verbaal. Door moeite te doen voor je uiterlijk/hoe je overkomt laat je zien dat je de gesprekspartner respecteert.

Resultaat

Door beslagen ten ijs te komen heb ik een complex project kunnen laten slagen. Door empathisch te handelen kun je je inleven in doelgroepen waardoor ze een connectie met je kunnen vormen. We hebben met veel verschillende groepen gewerkt (leeftijd, opleiding, interesses) maar we hebben mensen toch kunnen enthousiasmeren voor een project waar ze (vaak) niet direct affiniteit mee hebben.

 

4.2

Correct taalgebruik

Situatie

Ik ben van mening dat ik zeer welbespraakt ben. Ik kom goed uit mijn woorden en ik kan mijn manier van communiceren (schriftelijk of mondeling) goed aanpassen op de situatie. Tijdens deze stage (zoals hierboven genoemd) ben ik in contact gekomen met verschillende doelgroepen. Het is essentieel om je taalgebruik hierop aan te passen om een mismatch te voorkomen.

Taak

Adequaat het taalgebruik aanpassen op de doelgroep om een mismatch te voorkomen. Met mismatch bedoel ik dat je ervoor moet zorgen dat je gesprekspartner zich moet kunnen profileren met jou of je doel.

Actie

Ik zorg ervoor dat ik weet met wie ik communiceer, en pas daarop de manier van communiceren aan. Zo zou ik anders communiceren tegen een studiegenoot dan iemand waar ik voor het eerst een afspraak mee heb. Daarnaast ben ik mij bewust van mijn manier waarop ik mail met mensen.  Wanneer je e-mail vol spelfouten zit of verkeerd gebruikte spreekwoorden word je niet serieus genomen. Daartegenover staat dat wanneer je onnodige dure woorden of moeilijke zinnen gaat maken naar studenten dat je een mismatch krijgt. Door voor te bereiden kun je zo goed als mogelijk inschatten in welke mate van dure woorden/ complexe zinnen je gaat toepassen.

Resultaat

Door mij in te lezen voorkom ik dat er een kloof kan ontstaan tussen mij en de doelgroep. Ik probeer altijd zo goed mogelijk in te schatten op welke manier het communiceren voor de andere persoon het prettigste is. Een voorbeeld uit de praktijk is dat ik een whatsapp groep heb gemaakt voor de studenten die de applicatie gaan ontwikkelen. Ik zou dit nooit doen meet de docenten, maar voor de betreffende doelgroep is dit denk ik wel de efficiënte manier van communiceren. Daarnaast is dit ook de manier waarop de studenten dit het prettigste vinden omdat het laagdrempelig is en ze binnen een minuut een update kunnen geven. Ik merk dat studenten waar wij mee te maken hebben gehad (mbo, zonder te willen generaliseren!) zich soms uitsloven om een nette mail te maken en daarin erg te overdrijven. Dit is voor hen niet prettig dus zoek ik een betere manier op. Dit is echter een aanname dus enige nuance is op zijn plaats.

 

4.3

Communicatiemiddelen en applicaties

Situatie

Deze competentie hebben bas en ik meer dan voldoende behandeld tijdens deze stage. Waarom? Omdat we een helemaal nieuwe en nog niet gebruikte manier van communiceren binnen het Alfa-college aan het ontwikkelen zijn! We gebruiken de app om informatie door te spelen naar de studenten op een manier die een stuk beter aansluit bij hen behoeftes i.p.v. losse papieren die vaak in de prullenbak verdwijnen.

Naast de app heb ik tijdens deze stage veel verschillende manieren van communicatie kunnen toepassen. Denk hierbij aan e-mail, mondeling, whatsapp, facebook en het geven van presentaties

Taak

Na ons project te hebben gepresenteerd hebben we besloten geen syllabus te maken maar om een app te ontwikkelen.

Actie

Het creëren van een leuke, uitdagende en interactieve manier van het verspreiden van theoretische diepgang binnen het fitnesstraject van Fit for Life. Er is besloten dit te doen d.m.v. een app die wordt gemaakt door en voor Alfa-college studenten.

Resultaat

Een mulit-disciplinaire en mulit-level app. Doordat dit een erg complex project was heb ik veel gebruik moeten maken van verschillende communicatiewegen. Een voorbeeld van het correct toepassen van verschillende wegen is het aanmaken van de whatsappgroep voor de studenten.

Reflectie competentie 4: Ik beheer na dit jaar stage competentie 4 op niveau B. Ik ben dit jaar intensief bezig geweest met communicatie en netwerken. Deze 2 competenties gaan hand in hand dus waar ik in de een ontwikkel spijker ik automatisch de andere bij. Communicatie tegenover stagebegeleiders moet wel beter (zie competentie 1) maar ik ben erg tevreden met de manier waarop ik heb ontwikkeld betreft communicatie naar externe partijen.

Bewijslast: reflectieformulieren studenten en begeleiders, gevormde samenwerkingsverbanden Game Design en Applicatie Ontwikkeling, vorderingen app Fit for Life (screenshots)

Reflectie van studenten en stagebegeleiders over SK4

Screenshots App

Maak jouw eigen website met JouwWeb