SK2: Handelt methodisch en evidence informed
2
Handelt methodisch en evidence informed
Situatie
Om tot een stageopdracht te komen is het van belang de behoeftes en eventuele gebruikers in kaart te brengen. Er is veel vrijheid gegeven in blok 1 om hier achter te komen. Het was van belang om eerst de doelgroep in kaart te brengen. Ik heb ervoor gekozen om dit jaar met de eerstejaars studenten van admiraal de Ruyterlaan aan de slag te gaan.
Nadat de doelgroep is gekozen is het van groot belang om hun behoeftes te peilen. Dit om tot een product te komen die daadwerkelijk gebruikt zal worden en waar vraag naar is.
Om de behoeftes te achterhalen is er een grootschalig onderzoek gedaan (grootschalig als in alle eerstejaars) genaamd ‘’Test je leefstijl’’. De resultaten hiervan zijn grondig bestudeerd om te kijken waar winst te behalen valt binnen deze doelgroep. Naast ‘’Test je leefstijl’’ is er ook uitvoerig gebruik gemaakt van field research. Bas en ik hebben veel uren in de sportschool bij de sportblokken van de studenten doorgebracht om te onderzoeken. Er is geconstateerd dat het lessen waren zonder rode draad. Daarnaast sloten de lessen ook niet op elkaar aan en was er geen manier mogelijk om progressie te boeken.
Om de leerlingen van een duidelijke rode draad te voorzien was er in eerste instantie gekozen voor het ontwerpen van een syllabus. Deze syllabus zou geïnspireerd worden door eigen kennis en onder andere oefeningen uit de fitness A cursus. Echter zijn we om twee redenen afgestapt van dit idee. Ten eerste hebben we eigenhandig mee kunnen maken hoe de leerlingen omgaan met ‘tastbaar’ cursusmateriaal (oefeningen of uitleg uitgeprint op papier). Hier wordt namelijk niet zorgvuldig mee omgegaan en we vonden vaak meer papieren in de prullenbak dan in de tas van de leerlingen aan het eind van de les. Ondanks deze constatering verwachtten we dat de leerlingen wel zorgvuldiger zouden omgaan met een hele syllabus. Na de presentatie kwam de tweede reden naar boven: de stagebegeleiders gaven aan dat dit helaas niet zal werken tenzij er een andere manier van informatie overbrengen zou worden gebracht. De syllabus zou namelijk te vaak ‘’vergeten’’ worden.
Aan ons de taak om een manier te vinden waarin we de informatie alsnog over kunnen brengen zonder dat er mogelijkheden waren dat de leerlingen de bron zouden vergeten.
In een nader overleg, met alle stagiaires (ALO + Sportkunde) en stagebegeleiders, over hoe we deze opdracht konden vervullen zijn we in een overeenstemming gekomen om een applicatie te ontwikkelen die speciaal is afgestemd op de leerlingen en het vak Fitness op het Alfa-college.
Dit wierp direct een obstakel op: zowel Bas als ik kunnen geen applicatie ontwikkelen. Hoe we dit obstakel hebben overwonnen staat uitvoerig beschreven in SK3
Het methodisch handelen komt hierbij voornamelijk terug in het constant bevragen van de doelgroep. We moesten handelen via bepaalde richtlijnen en vanuit de input van de studenten en andere stakeholders zoals game design en applicatie ontwikkeling.
Taak
Een van de taken was het in kaart brengen van de doelgroep. Door erachter te komen met wat voor een doelgroep je te maken hebt kun je hierop je project afstellen. Naast de doelgroep-analyse hebben we ook een SWOT-analyse uitgevoerd. Hiermee breng je de kansen maar ook de bedreigingen in kaart voor het bedrijf. Naast deze onderzoeken hebben we ook zoals bovengenoemd fieldresearch gedaan. Dit is, in tegenstelling tot de hiervoor genoemde onderzoeken, het hele jaar door gegaan. Dit omdat we constant feedback hebben gevraagd en gebruikt vanuit de doelgroep.
Naast het onderzoeken heb ik samen met Bas Oosting en Piti Vudinh 4e-jaars ALO student die bij het alfa college afstudeert) een methode opgezet voor aankomende sportkunde-stagiaires. Dit is een soort draaiboek geworden waardoor de toekomstige stagiaires volgens de door ons opgezette methode kunnen werken. Een voorbeeld heb ik hieronder geplaatst bij bewijslast.
Actie
Nadat de doelgroep in kaart was gebracht en de kansen waren ontdekt hebben Bas Oosting en ik een project gevormd. We hebben gekozen om het huidige fitnessaanbod te voorzien van theoretische verdieping en een mogelijkheid gecreëerd om voortgang te monitoren.
Resultaat
Het resultaat van deze onderzoeken is de ontwikkeling van een Fit for Life applicatie die wordt gemaakt door applicatieontwikkeling, in samenwerking met Game Design, ALO, Voeding & Diëtetiek en Sportkunde
Reflectie
Ik heb mij enorm kunnen ontwikkelen in het methodisch handelen. Daarnaast is dit project volledig evidence informed gebaseerd. Dit project is niet uit de lucht komen vallen want uit de onderzoeken bleek dat Fit for Life enorm baat heeft bij zo’n app. Dit kwam niet alleen naar voren uit de onderzoeken maar ook uit gesprekken met de stagebegeleiders Lars Kobes en Tjeerd Beijleveldt. Hiernaast hebben we ook enquêtes afgenomen waaruit bleek dat een app daadwerkelijk meerwaarde.
Reflectie competentie 2: Ik heb niveau B behaald omdat ik dit jaar erg veel bezig geweest met methodisch handelen. Ik ben van mening dat ik het best mogelijke antwoord heb gegeven op een vraagstuk uit de praktijk. Daarnaast heb ik, door het opzetten van een app, een grote kans kunnen benutten om kennis te delen op grote schaal. De studenten zullen allemaal deze applicatie downloaden en zullen de informatie voorgeschoteld krijgen die ik heb verzameld en gebundeld. Op deze manier heb ik dit jaar veel kennis kunnen verspreiden. Hier heb ik dan ook de kans gehad om in te groeien. Eind vorig jaar heb ik mijzelf een 1 gegeven. Ik ben van mening dat ik vooruit ben gegaan en daarom dat ik niveau B heb behaald en naar 2 ga in het web.
Bewijslast: VT2, Draaiboek Fitness.
Maak jouw eigen website met JouwWeb